Ochrona zdrowia

  • 403-2
  • 403-9
  • 403-10

Aby zagwarantować możliwie najlepszą ochronę zdrowia pracowników niezbędna jest ocena ryzyka zawodowego.

Realizuje się ją poprzez:

identyfikację zagrożeń wypadkowych i zdrowotnych

oszacowanie skutków w przypadku faktycznego wystąpienia zagrożenia

określenie prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia.

Ocena ryzyka dotyczy wszystkich zadań wykonywanych przez pracownika w ramach jego obowiązków, w tym również prac doraźnych zlecanych przez pracodawcę. Kierownik ustala skład zespołu do przeprowadzenia oceny ryzyka, który obejmuje co najmniej:

  • przedstawiciela kadry kierowniczej
  • przedstawiciela pracowników
  • specjalistę ds. BHP

Zgodnie z wymogami prawa, wszystkie działania związane z oceną ryzyka zawodowego, w tym wyniki oceny oraz plany działań zapobiegawczych i korygujących, muszą być konsultowane z pracownikami lub ich przedstawicielami. Konsultacje te realizuje się poprzez bezpośrednie zaangażowanie pracowników w cały proces oceny ryzyka zawodowego, przy użyciu formularza karty ewaluacji zagrożeń. Zespół do przeprowadzenia oceny ryzyka, w porozumieniu z kierownikiem obszaru, ustala terminy wizyt na stanowiskach pracy, które mają na celu przegląd dokumentów, obserwację ocenianych stanowisk oraz przeprowadzenie wywiadów. Zarządzanie ryzykiem to ciągły proces, który pozwala organizacji na coraz lepsze rozpoznawanie i kontrolowanie ryzyka.

Zdarzenie potencjalnie wypadkowe (ZPW) to niebezpieczne sytuacje związane z pracą, które nie doprowadziły do urazów, szkód czy pogorszenia zdrowia pracowników, ale mogłyby do tego doprowadzić w podobnych warunkach (np. przy niewielkim przesunięciu czasowym lub różnicy miejsca wystąpienia). Rozpoznawanie i zgłaszanie ZPW ma ogromne znaczenie dla systemu ochrony zdrowia. Takie zdarzenia powinny być analizowane z takim samym zaangażowaniem i zasobami jak wypadki przy pracy czy rzeczywiste uszkodzenia sprzętu i mienia. Zgłoszenia ZPW umożliwiają wprowadzanie działań korygujących, co znacząco poprawia bezpieczeństwo wszystkich pracowników. Dlatego zawsze zachęcamy do zgłaszania takich zdarzeń.

Pracownik ma prawo do pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach. Jeśli takie warunki nie są zapewnione, może wstrzymać się od wykonywania pracy. Takie działanie jest uzasadnione jedynie w przypadku poważnych zagrożeń BHP. Pracownik może przerwać pracę, jeśli warunki nie spełniają przepisów BHP i stanowią bezpośrednie zagrożenie dla jego zdrowia lub życia albo jeśli wykonywana praca zagraża innym osobom. Jeśli wstrzymanie się od pracy nie usuwa zagrożenia, pracownik ma prawo opuścić miejsce zagrożenia, niezwłocznie informując o tym swojego przełożonego.

W przypadku pracy wymagającej szczególnej sprawności psychicznej, pracownik może przerwać jej wykonywanie, jeśli jego stan psychofizyczny uniemożliwia bezpieczną realizację zadań i stanowi zagrożenie dla innych. Aby przerwać pracę, pracownik musi poinformować swojego przełożonego – oba warunki muszą być spełnione jednocześnie.

W przypadku wystąpienia wypadku, poszkodowany pracownik, o ile stan jego zdrowia na to pozwala, ma obowiązek natychmiast powiadomić swojego bezpośredniego przełożonego. Okoliczności i przyczyny wypadków są ustalane przez powołany zespół powypadkowy, który składa się z lokalnego pracownika służby BHP lub pracownika służby BHP oraz przedstawiciela pracowników.

  • przeprowadzić oględziny miejsca wypadku, sprawdzić stan techniczny maszyn i urządzeń, stan urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki pracy i inne czynniki, które mogły mieć wpływ na wypadek; w razie potrzeby wykonać szkic lub zdjęcia miejsca wypadku
  • wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeśli jego stan zdrowia na to pozwala
  • zebrać informacje o wypadku od świadków
  • zasięgnąć opinii lekarza oraz, jeśli to konieczne, innych specjalistów, aby ocenić rodzaj i skutki wypadku
  • zebrać inne dowody związane z wypadkiem
  • przeprowadzić prawną kwalifikację wypadku, określić środki profilaktyczne oraz sformułować wnioski, w szczególności te wynikające z oceny ryzyka zawodowego na danym stanowisku pracy.

Do analizowania przyczyn zdarzeń wypadkowych w De Heus stosuje się metodę „5xDlaczego” (5xWhy, zadawanie serii pytań pozwalających ustalić sekwencję przyczyn i skutków, które doprowadziły do zdarzenia).

Obowiązkowo przeprowadza się szczegółową analizę przyczyn dla wszystkich typów wypadków przy pracy. Na podstawie tej analizy zespół powypadkowy ustala działania profilaktyczne (rekomendacje, określane metodą TOL – określanie przyczyn technicznych, organizacyjnych i ludzkich), które muszą być wdrożone, aby zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości.

2023 rok w De Heus:

0,77
wskaźnik wypadkowości spółki liczony jako liczba wszystkich wypadków podzielona przez łączną liczbę godzin przepracowanych przez wszystkich pracowników i pomnożona o wartość 200000
0
wypadków śmiertelnych
0
wypadków ciężkich
5
wypadków przy pracy
1 299 182
godzin przepracowanych przez pracowników
0
stwierdzonych chorób zawodowych oraz podejrzeń o takiej choroby.

Wyniki wyszukiwania